Aby współpraca z influencerem przebiegała pomyślnie i przynosiła oczekiwane rezultaty, powinieneś pilnować kilku podstawowych zasad. Poniżej opisujemy 5 najważniejszych wytycznych, które sprawdzą się przy współpracy zarówno z blogerem, vlogerem, jak i Instagramerem. Przeczytaj nasz artykuł i życzymy powodzenia w najbliższej kampanii!
- Dobrze poznaj influencera
Na etapie poszukiwania i wyboru influencera, pamiętaj, by sprawdzić każdego kandydata od a do z. Przejrzyj jego wszystkie kanały komunikacji. Sprawdź, z jakimi markami współpracował do tej pory. Czy te współprace przyniosły pozytywne efekty. Oraz, czy były to marki konkurencyjne dla Twojej. Czy influencer przeszedł kiedykolwiek kryzys wizerunkowy, czy jest niezmiennie lubiany i czytany przez swoich followersów. Sprawdź jego grupę docelową – pod względem wieku, zainteresowań, języka komunikacji. Możesz o takie informacje poprosić też samego influencera. Niemniej, własny research też jest istotny. Wybierz osobę, która pasuje do Twojej marki i ma odpowiednią grupę followersów. Kryterium cenowe nie powinno być w tym przypadku decydujące.
- Dbaj o dobrą komunikację
Każdy influencer – jak każdy człowiek – preferuje różne formy komunikacji. Niektórzy wolą porozumiewać się poprzez wiadomości mailowe, inni przez telefon, jeszcze inni – przez Messengera. Spróbuj dopasować się do stylu komunikacji influencera. Jeśli będziesz na posterunku tam, gdzie zwykle jest on, szybciej załatwisz także swoje interesy. Pamiętaj również o dotrzymywaniu terminów przy wystawianiu faktur i wykonywaniu przelewów. Bądź słowny i tego samego oczekuj też od drugiej strony.
- Nie oczekuj współpracy bez wynagrodzenia
Zasada bardzo prosta, ale niektórzy o niej zapominają. Tworzenie komunikacji, czy to na blogu, Instagramie, czy YouTubie, to praca influencera. Taka, jaką dla Ciebie jest promocja Twojej marki. Nie oczekuj zatem, że uprzejma prośba wystarczy, by influencer napisał o Twoim produkcie. Wynagrodzenie zależy głównie od liczby followersów, fanów bądź osób odwiedzających bloga. Jeśli nie masz na start dużego budżetu, poszukaj początkujących influencerów, którzy mają mniejszą, ale bardzo aktywną bazę followersów. Często warto docierać do mniejszych, ale bardziej zaangażowanych grup, niż do miliona niezainteresowanych publikowanymi treściami no-name’ów. Może uda Ci się nawiązać współpracę barterową – Ty dajesz swoje produkty, influencer tworzy i publikuje kontent z nimi. Jeśli jednak celujesz do bardziej rozpoznawalnych blogerów, szykuj się na wydatek rzędu kilku tys. zł.
- Eksperymentuj z formą promocji
Influencer może napisać post na blogu, wrzucić zdjęcie na Instagrama lub nagrać video z Twoim produktem. Przy nawiązywaniu współpracy warto zapytać influencera, jaką formę współpracy proponuje w Twoim przypadku. I nie chodzi tu o warunki, ale o aspekt kreatywny, czyli kontent, który ma wypromować Twoją markę. Zwykle influencerzy mają już pewne doświadczenie i wiedzą, co działa na ich grupę docelową. Zapytaj i zaufaj mu. Odważ się na eksperyment. Czasem działania niestandardowe przynoszą najciekawsze efekty.
- Zadbaj o formalności
Ta zasada znalazła się na końcu zestawienia, ale jest równie ważna, jak zasada nr 1. Z troski o siebie i o influencera, zawsze pilnuj formalności. Nim zaczniecie współpracę, podpiszcie umowę, w której zawrzecie informacje o tym, co ma zrobić influencer i, jakie jest jego wynagrodzenie. Dodaj koniecznie informacje o terminach realizacji poszczególnych zadań oraz o celach, które influencer zadeklarował (np. zasięg czy liczba przekierowań na Twoją stronę www). Dzięki temu będziesz mieć formalną podkładkę w razie opóźnień ze strony influencera lub niewywiązania się z jakichś punktów umowy i unikniesz dodatkowych kosztów. A sam influencer powinien dzięki temu traktować Cię jak poważnego klienta.
Jeśli chcesz rozwijać swój biznes online, czytaj naszego bloga.