Influencer marketing to prowadzenie współpracy z osobami, które mają wpływ na Twoją grupę docelową. W ostatnich latach popularność tego rodzaju działań stale rośnie. Przybywa też samych influencerów. To już nie tylko blogerzy, ale też vlogerzy i Instagramerzy. Jak zacząć współpracę z influencerem? Jak ją prowadzić, by przyniosła oczekiwane efekty, a nie tylko pochłonęła nasz budżet na promocję? Dowiesz się z tego i kolejnych artykułów.

 

  1. Stwórz personę influencera i przeprowadź research

Zacznij od podstaw. Dowiedz się najpierw, kogo szukasz i czego potrzebujesz. Poznaj lepiej rynek influencerów. Stwórz personę influencera idealnego. Rozpisz, kto to powinien być: w jakim wieku, jakiej płci, o czym powinien pisać i, w jakich kanałach być obecny. Wyobraź sobie konkretną osobę z krwi i kości. I z tym zacznij poszukiwania tam, gdzie chcesz go znaleźć. Czy to Instagram, czy YouTube. Następnie stwórz listę influencerów, z którymi chciałbyś współpracować. Ale jeszcze do nich nie pisz z propozycją. Najpierw dokończ przygotowania.

 

  1. Ustal cele i zaplanuj działania

Zastanów się, co jest celem działań, które chcesz prowadzić. Czy zależy Ci na wzroście sprzedaży w Twoim sklepie internetowym? A może na dotarciu do nowych grup odbiorców, bo dopiero startujesz ze swoją marką? Musisz wiedzieć, co chcesz osiągnąć. Najlepiej doprecyzuj to, dopisując obok celów ogólnych konkretne liczby.

Kiedy już znasz swoje cele, pomyśl, czego będziesz oczekiwać od influencera. Jeśli napiszesz do niego z konkretną propozycją, stworzysz wrażenie profesjonalnej marki. Z kimś takim chce się współpracować. Zastanów się, czy zależy Ci na poście promującym Twoje produkty na Facebooku, a może na Instagramie? Być może chciałbyś, by influencer napisał artykuł na swoim blogu, w którym przedstawi dokładniej Twój produkt? Możesz zdywersyfikować działania i współpracować na różnych polach z kilkoma influencerami. Najważniejsze, byś wiedział, czego oczekujesz i… co jesteś gotów dać w zamian.

 

  1. Zastosuj metodę małych kroków

Ustaliłeś cele i oczekiwania. Masz przed sobą listę influencerów, z którymi jesteś gotowy nawiązać współpracę. Co teraz? Nie, to jeszcze nie jest moment na napisanie wiadomości. Tutaj lepiej zadziała metoda małych kroków. Dlatego swoje działania, czy tego chcesz, czy nie, powinieneś rozłożyć w czasie. Zacznij od śledzenia wybranych influencerów. Komentuj ich filmy, posty. Bądź obecny na ich kontach. Oczywiście nie chodzi o to, by pisać cokolwiek albo słodzić. Pokaż influencerowi, że doceniasz jego pracę i okaż zainteresowanie. To zaprocentuje. Dopiero, gdy poczujesz, że influencer może Cię już kojarzyć, napisz do niego z propozycją. Opowiedz o swojej marce. Uzasadnij, dlaczego proponujesz współpracę właśnie jemu. Przedstaw konkretne warunki, ale pozostaw pole do negocjacji. I czekaj na odpowiedź.

 

  1. Wesprzyj komunikację budżetem reklamowym

Tu ważna sprawa – nie musisz współpracować z influencerem, który deklaruje, że ma kilkusettysięczne zasięgi. Najważniejsze, by miał on zaangażowaną grupę odbiorców i wzbudzał zaufanie. Komunikację możesz bowiem zawsze wesprzeć budżetem reklamowym. Czyli, w przypadku „mniejszego” influencera, inwestujesz mniej w samą współpracę, a dodatkowy budżet przeznaczasz na promocję treści, co przy okazji opłaci się samemu influencerowi.

 

  1. Obserwuj i wyciągaj wnioski

Podsumuj efekty każdej współpracy. Czy w jej czasie wzrosła sprzedaż? O ile? Ile zakupów dokonano z kodem rabatowym, którym dzielił się influencer? Jeśli będziesz odpowiednio mierzyć ruch z kanałów influencera, dane mogą być bardzo szczegółowe. Analizuj je i wyciągaj wnioski. Być może z którymś influencerem warto nawiązać stałą współpracę. Wówczas stanie się on ambasadorem Twojej marki, a taka osoba to skarb.

 

Chcesz wiedzieć więcej o rozwijaniu biznesu w Internecie? Śledź naszego bloga.

Kontynując korzystanie z tej strony zgadzasz się na użycie ciasteczek. więcej informacji

Opcje ciasteczek (pliki cookie) na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na ciasteczka", aby zapewnić Ci najlepsze wrażenia z przeglądania strony. Kontynuując korzystanie ze strony bez zmiany ustawień ciasteczek lub klikając w "Akceptuj" wyrażasz zgodę na stosowanie ciasteczek. Jednocześnie pragniemy poinformować, że zbieramy anonimowe statystyki wyświetlania strony przy użyciu narzędzi Google Analytics.

Zamknij