SEO, czyli Search Engine Optimization to podstawowe działania, których celem jest sprowadzenie użytkowników na stronę internetową z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Teoretycznie działania te nie wymagają inwestycji finansowej, jak w przypadku kampanii reklamowej. Jednak na efekty trzeba czekać dłużej. Jak zacząć przygodę z SEO bez wynajmowania specjalisty? Poznaj 5 pierwszych kroków.
- Zatroszcz się o przyjazne adresy URL
To kwestia istotna zarówno dla użytkowników, którzy chcą wiedzieć, na jakiej podstronie aktualnie się znajdują, jak i dla robotów Google. Adres: www.mojastrona.com/blog/seo-jak-zaczac wygląda o wiele bardziej przyjaźnie niż: www.mojastrona.com/index.php?article123. Zadbaj o to, by wszystkie adresy URL Twojej witryny były przejrzyste i usystematyzowane – tak, by nawet po wpisaniu adresu ręcznie, można było trafić na wybraną podstronę.
- Nadaj unikalne tytuły i meta description
Sprawdź, czy każda podstrona Twojego serwisu posiada unikalny tytuł i meta description. Co ważne, jedno i drugie powinno odpowiadać temu, co na danej podstronie się znajduje. Na tym polu nie warto kombinować – Google jest w stanie wyłapać oszustwo i ukarać zupełnym usunięciem strony z wyników wyszukiwarki, a to pewna śmierć dla biznesu internetowego.
- Twórz unikalne treści
To porada szczególnie ważna dla sklepów internetowych. Kusi Cię, by skopiować opis produktu bądź kategorii od producenta lub konkurencji? Nigdy tego nie rób! Twórz własne unikalne opisy produktów czy wpisy na bloga. Google premiuje strony, które takowe publikują. Warto zainwestować więc czas na pisanie lub pieniądze na dobrego copywritera.
- Sprawdź prędkość ładowania strony
Prędkość ładowania strony również ma wpływ na jej pozycję w wyszukiwarce Google. Sprawdź swoją witrynę przy pomocy specjalistycznego narzędzia, np. Google PageSpeed Insights dostępnego online. Poznasz prędkość wczytywania swojej strony na komputerze i urządzeniach mobilnych. Jeśli wynik nie jest dobry, warto popracować nad optymalizacją czasu ładowania. Możliwe, że strona waży za dużo (szczególnie umieszczone na niej materiały graficzne) lub serwer jest nieprzystosowany do udźwignięcia takiej ilości danych. W razie potrzeby zwróć się po pomoc do specjalisty.
- Pamiętaj o certyfikacie SSL
Bardzo możliwe, że o to zadbałeś już na samym początku. Jeśli tak, to bardzo dobrze. Jeśli nie, to wykup certyfikat jeszcze dziś. Google nie wyświetla w wyszukiwarce stron, które nie posiadają aktywnego certyfikatu SSL. Chodzi o szyfrowanie połączenia, czyli bezpieczeństwo użytkownika na stronie internetowej. Ponadto, wiele wyszukiwarek ostrzega przed wejściem na stronę bez certyfikatu – czyli, nie mając go na swojej stronie, ryzykujesz, że ruch spadnie drastycznie lub nawet do zera. Certyfikat możesz kupić zwykle u dostawcy hostingu lub domeny. Warto w niego zainwestować.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat prowadzenia biznesu online, śledź naszego bloga.