Pewnie nie pierwszy raz słyszysz o chatbocie. Co to takiego? Zautomatyzowany system (prawie sztuczna inteligencja), który pozwala kontaktować się z klientem bez udziału człowieka po stronie marki.
Chatboty coraz częściej wykorzystuje się zarówno na stronach www, jak i na Facebooku – w Messengerze. Chatbot wspiera proces kontaktu z klientem, budowanie relacji z marką, pomaga rozwiązywać proste problemy, przekierowuje do konsultanta w przypadku bardziej skomplikowanych kwestii. Dzięki nowoczesnym botom marki oszczędzają czas i pieniądze, które wydałyby na zatrudnienie wielu pracowników odpowiadających na najprostsze pytania.
Do czego może służyć chatbot?
- Obsługa klienta
Chyba w każdym biznesie można ułożyć listę FAQ (często zadawanych pytań) od klientów. Pytania te powtarzają się regularnie, pochłaniając czas konsultantów. Chatbot umożliwia udzielanie odpowiedzi na takie pytania bez udziału człowieka. Jeśli pytanie będzie dotyczyć kwestii spoza listy FAQ, rozmowa zostanie przekierowana do konsultanta, który udzieli pomocy.
- Sprzedaż
Chatboty mogą doradzać Twoim klientom, jaki produkt mają wybrać. Masz możliwość zaprojektowania konwersacji, która krok po kroku przeprowadzi użytkownika do wyboru produktu. Bot zadaje pytania, proponuje odpowiedzi. Użytkownik wybiera odpowiedzi i tak, summa summarum, dochodzi do punktu, w którym bot wskazuje mu produkt bądź produkty rekomendowane specjalnie dla niego. Oczywiście skuteczność tej formy sprzedaży zależy od odpowiedniego zaprojektowania konwersacji tak, by była wciągająca, a otrzymany rezultat faktycznie dopasowany do odbiorcy.
- Pozyskiwanie leadów i wysyłka newslettera
Od niedawna newsletter możesz otrzymywać nie tylko mailem. Chatboty umożliwiają zapisanie się do newslettera oraz jego wysyłkę do użytkowników, którzy wyrazili na to zgodę, poprzez chat. To świetna opcja, ponieważ kanał wiadomości na Facebooku nie jest jeszcze na tyle zagospodarowany przez marki jak nasze skrzynki mailowe. W związku z tym możesz liczyć na wyższy wskaźnik open rate.
- Kształtowanie wizerunku marki
Chatbota możesz wykorzystać także w celach rozrywkowych i konkursowych, wpływając pozytywnie na wizerunek swojej marki – nowoczesnej, wychodzącej w stronę klienta. Bota możesz zaprogramować np., by prowadził zabawną i wciągającą konwersację z użytkownikami lub zbierał zgłoszenia konkursowe w szybki i przejrzysty sposób (bez konieczności wypełniania długiego formularza na stronie internetowej).
- Rekrutacja pracowników
To jeszcze jeden innowacyjny sposób wykorzystania chatbota. Jeśli chcesz poznać potencjalnego pracownika i ułatwić mu nawiązanie kontaktu z Tobą – daj mu możliwość wzięcia udziału w rekrutacji poprzez chat. Możesz zaprogramować serię pytań, na które odpowie dużo szybciej (i przyjemniej) niż podczas wypełniania długiego i nudnego formularza na stronie www. Pomysł intrygujący i wcale nie taki czasochłonny.
Czytaj naszego bloga, by jeszcze lepiej rozwijać swój biznes online.