Każdy klient jest inny i nie ma recepty na to, jak wszystkich zadowolić i sprawić, by zostali z Tobą na zawsze. Najpewniej jest to niemożliwe. Jednak jest kilka zasad, którymi warto kierować się w prowadzeniu współpracy z klientem. Tak naprawdę schody zaczynają się dopiero po wygraniu oferty czy przetargu. Poznaj 5 kroków, które sprawią, że Twój klient będzie zadowolony ze współpracy z Tobą.
- Czas reakcji
W dobie social mediów, komunikatorów i maili, gdy zwykły list przeszedł do lamusa, klient pisze do Ciebie szybko i… oczekuje równie szybkiej odpowiedzi. Oczywiście Ty odbierasz wiele wiadomości od wielu klientów, a każdy z nich zwykle wysyła jedną. Dlatego tak wielkim wyzwaniem jest jak najszybsze rozwiązywanie problemów wszystkich klientów i sprawna komunikacja z nimi. By chcieli wrócić do Ciebie i polecić np. Twój sklep znajomym. W tym celu na pewno warto rozważyć usługi typu Click2CallMe, które znacznie ułatwiają kontakt z klientem, oraz nowoczesne boty, które proste sprawy mogą załatwić już bez udziału człowieka po Twojej stronie.
- Dobra relacja
Od początku każdej współpracy buduj dobrą relację z klientem. Tak, byś był w stanie porozmawiać z nim nie tylko o projekcie, który razem prowadzicie. Klienci są różni, więc personalizuj swoje podejście do każdego z nich. Pilnuj oczywiście swoich zasad, ale czasem rób dla któregoś coś więcej, jeśli nie wymaga to od Ciebie poświęcenia innych ważnych spraw. I pamiętaj, że klient to też człowiek, który miewa gorsze dni, choruje albo zwyczajnie o czymś zapomina. Z taką świadomością sam odetchniesz, a przecież obydwoje gracie do jednej bramki.
- Jakość obsługi klienta
By obsługa klienta przebiegała sprawnie, ważne jest nie tylko Twoje nastawienie, ale i organizacja pracy całego zespołu odpowiedzialnego za kontakt z klientem. Dlatego dbaj o swoich pracowników i miej poczucie, że lubią to, co robią. Pytaj ich o to, jak się u Ciebie czują. Nie pozwól, by się w Twojej firmie przepracowywali albo czuli niedocenieni. Wtedy spadnie nie tylko jakość współpracy z klientami, ale możesz też stracić dobrego pracownika.
- Pozytywne zaskakiwanie
Zrób dla swojego klienta czasem coś nadprogramowego, co nie jest szczegółowo wpisane w zakres współpracy. Np. przygotuj dodatkową analizę, wyślij maila z życzeniami świątecznymi lub poinformuj o istotnych nowościach w branży, w której dla niego działasz. Z pewnością to doceni i zapamięta.
- Pytaj klienta, czy jest zadowolony
To bardzo trudna zasada, ale jej wypełnianie świadczy o tym, że jesteś dojrzałym przedsiębiorcą. Raz na jakiś czas najlepiej spotkaj się z klientem i zadaj mu pytanie o to, jak ocenia współpracę z Tobą. Poproś o wypunktowanie plusów i minusów, o sugestie zmian oraz wymianę oczekiwań. Niech to będzie spokojna rozmowa. Nie musisz od razu na wszystko odpowiadać. Możesz powiedzieć, że rozważysz sugestie i później wrócisz z nowymi pomysłami. Jedno jest pewne – dzięki temu Wasza relacja będzie szczera, Ty możesz tylko zrobić postępy, a klient poczuje się ważny.