Sprzedawca to zarówno Dyrektor Sprzedaży w dużej firmie, jak i samodzielny przedsiębiorca. Każdą próbę przekonania innych ludzi do własnego projektu czy produktu można nazwać sprzedażą. Jak sprzedawać skutecznie, czyli z zyskiem? Czytaj dalej.
- Poznaj klienta i jego branżę
Pierwszy krok to wiedza, z kim rozmawiać. Każdy klient jest inny, każda branża rządzi się swoimi prawami. Dlatego przed każdą rozmową i spotkaniem postaraj się zdobyć jak najwięcej informacji o przyszłym rozmówcy i jego branży. To ułatwi zrozumienie potrzeb klienta i będzie też tematem do small talków niezwiązanych bezpośrednio z projektem. Jeśli znasz branżę klienta, masz okazję zabłysnąć już na starcie. A sam wiesz, jak bardzo liczy się pierwsze wrażenie.
- Buduj relację z klientem od samego początku
Kiedy punkt pierwszy jest za Tobą, masz dobre podstawy, by zacząć budować relację. Coś już wiesz o swoim kliencie, czas więc potwierdzić zebrane informacje i poznać go lepiej. Pamiętaj, że spotkanie dobrze zacząć od uprzejmego pytania. Rodzaj pytania oczywiście zależy od etapu znajomości. Na początku pytaj raczej o biznes. Później, gdy już lepiej się znacie, możesz zadać pytanie o to, jak minął dzień czy weekend. Nie spoufalaj się. Spróbuj przede wszystkim wyczuć, jakiej relacji oczekuje klient.
- Bądź ekspertem w swojej dziedzinie
Sprzedawcy powinni posiadać wiedzę na temat całego wachlarza produktów czy usług, które oferują. To wymaga wtłoczenia ogromu wiedzy do jednej głowy. Najlepiej robić to w praktyce, poznając od kuchni pracę przy realizacji projektów. Dzięki temu będziesz znał odpowiedzi nawet na bardziej szczegółowe pytania. Już na pierwszym spotkaniu staraj się doradzać, podrzucać pierwsze pomysły i proponować rozwiązania. To wzbudza zaufanie, które może przyczynić się do rozwinięcia długofalowej współpracy.
- Nie pal mostów
Nie da się prowadzić biznesu bez straty klientów. Raz na jakiś czas następuje rotacja, jeden klient przychodzi, inny odchodzi. Czasem ktoś rezygnuje ze współpracy w przeddzień podpisania umowy. Cokolwiek się wydarzy, nie pal mostów. Odejście przyjmij spokojnie. Każdemu klientowi podziękuj za poświęcony czas i pozostaw uchyloną furtkę. Nigdy nie wiadomo, czy nie spotkacie się jeszcze kiedyś na biznesowym szlaku. Dobrze mieć, do czego wracać.
- Nieustannie ucz się i śledź trendy
Dobry sprzedawca jest bystry i ciekawy świata. Ciągle poszukuje nowości. Chłonie wiedzę i śledzi aktualne trendy w swojej dziedzinie. Jeśli chcesz skutecznie sprzedawać, bądź zawsze o krok przed swoim klientem. Wiedząc więcej niż on, masz szansę zaproponować mu innowacyjne rozwiązanie, o którym jeszcze nie słyszał. Jeśli odpowiednio uargumentujesz taką propozycję, sukces gwarantowany.
Jeśli jesteś sprzedawcą, to zapewne znasz już sposoby i narzędzia, które pozwalają na kontakt z klientem poprzez stronę internetową. Click2CallMe to wyjątkowy komunikator, który pozwala Twoim klientom dzwonić i czatować bezpośrednio z przeglądarki, bez użycia telefonu czy zamawiania połączeń zwrotnych. Dlatego to jedyny taki produkt na rynku. Dwa kliknięcia i gotowe.